Deze week hebben wij een online internationaal congres gehouden voor de Aziatische markt. Het voelt alsof we dit al jaren doen en dat dit nu onze normale gang van zaken is. En, als alles goed gaat, mogen we elkaar binnenkort weer live ontmoeten. Wat hebben we daar zin in!
Een paar weken geleden waren we in het Apollo Hotel in Amsterdam om te kijken of dit hotel geschikt zou zijn voor een van onze congressen. Allebei super enthousiast, reden mijn collega en ik naar Amsterdam op een prachtige zonnige maandagochtend. Het voelde bijna onwerkelijk en toch zo vertrouwt dit te doen. We werden hartelijk verwelkomt in de lobby door de ‘sales executive’ en de ‘floormanager’ en het was echt te zien dat zij net zo enthousiast waren als wij.
Terwijl we aanhoorden naar wat het hotel onze deelnemers kon bieden, vergaapten we ons aan de prachtig ingerichte, schone conferentiezalen en de superleuke sfeer. Het hotel had net als vele andere hotels het afgelopen jaar besteed aan het updaten van het interieur en al het nodige onderhoud en schoonmaak was gedaan. Alle kamers waren fris geschilderd, alles was gepoetst en het personeel was er helemaal klaar voor gasten te ontvangen.
Na de rondleiding belandden we op het buitenterras, dat direct aan de Amsterdamse grachten ligt. De zon scheen nog steeds, en we zaten aan de waterkant met een kop koffie om de laatste details van het evenement af te ronden en te onderhandelen, en ik dacht “god wat hou ik van mijn baan”. En daar was het, de bij die op tafel landde.
Als evenementensector hebben we het afgelopen jaar geleerd dat sommige vergaderingen gemakkelijk online kunnen worden gedaan. Dat is efficiënter, groener en schoner. We hebben ook geleerd hoe we slimmer kunnen werken, en onze creativiteits- en veelzijdigheidsknop staan op volle toeren.
Wat ook bewezen is door deze situatie is dat werkelijk niets ter wereld de kracht van live evenementen zal vervangen. De eindstreep is in zicht en de mensen zijn klaar om elkaar weer te ontmoeten. Ik zie het en, nog belangrijker, ik voel het. De opdrachtgevers, de locaties en de deelnemers zijn klaar nieuwe herinneringen te creëren. Het is als de bijen die zoemen in de lentelucht.
Wij zijn klaar voor vertrek, zeker met al die vers vernieuwde locaties en enthousiaste mensen om mee samen te werken. Ben jij dat ook?
PS: Plant wat bloemen om de bijen aan het zoemen te houden.