De contacten en ideeën die de deelnemer opdoet tijdens het event zijn bepalend voor het succes van het event in de ogen van de deelnemer. En niet te vergeten of het event voor herhaling vatbaar is!
Wanneer mensen actief betrokken zijn bij een event leren ze meer en hebben ze meer contact met medebezoekers. De kunst is dus om van de aanwezigen op een event daadwerkelijk deelnemers te maken die je effectief verbindt met hun branchegenoten, liefst nog op een hoger niveau dan bij een regulier event.
Hieronder vind je 5 eenvoudige en effectieve tips om actieve deelname aan je event te verhogen.
1 Een goede badge!
Zoiets simpels als een badge kan ervoor zorgen dat twee individuele deelnemers elkaar vinden op uw event en iets voor elkaar kunnen betekenen. Gebruik een grote duidelijke badge en reserveer wat plaats waar de deelnemer zijn of haar interessegebied kan aangeven. Dit kan bijvoorbeeld door simpelweg interessegebieden te beschrijven die men kan aanvinken. Dit simpele stukje werkt drempelverlagend en maakt het veel makkelijker om aangesproken te worden en anderen te benaderen.
2. Stoelendans
Zorg ervoor dat de deelnemers een paar keer van plaats wisselen tijdens het event. Dit kan bijvoorbeeld makkelijk tijdens de lunch tussen de gangen door, maar zeker ook na een pauze. Hiermee verdubbelt u per keer het aantal contacten dat men opdoet. De kans op een waardevol contact wordt hierdoor dus ook vele malen groter.
3. Input
Vraag de deelnemers om voorafgaand aan een sessie vragen en onderwerpen in te dienen die zij graag besproken willen hebben. Dit kan door middel van een grote poster waar iedereen op kan schrijven, per SMS, een Tweet, of simpelweg met een ouderwetse post-it. De truc is dat iedereen een aandeel heeft in de sessie en hier waarde uit haalt. Dit verhoogt de betrokkenheid van de deelnemers.
4. Stemmen
Vraag de deelnemers om te stemmen over een bepaald onderwerp. Dit kan door middel van kaartjes die omhoog worden gehouden, mooie hightec stem-systemen maar zeker ook door mensen te vragen om in een bepaald vak plaats te nemen. Dit laatste is dubbel zo effectief omdat men om deze manier tevens nieuwe gelijkgestemde contacten tegenkomt. Ook komt het simpelweg in beweging zijn door van A naar B lopen ten goede van de aandacht.
5. Dagvoorzitter
Last but not least: een goede dagvoorzitter! Iemand die stimuleert om na te denken en alle bovengenoemde tools kracht bijzet. Een goede dagvoorzitter stimuleert, verbindt en daagt uit.
Geen excuses meer en aan de slag met deze simpele maar o zo effectieve tips! Heb je onze hulp nodig bij de organisatie van jouw events? Neem dan contact met ons op.